Digital affärsplan – så här gör du – 11 smarta tips

Öka dina digitala affärer

Dina digitala affärer är viktiga. För att nå bästa möjliga framgång att nå ut och att nå fram. Det kan vara att etablera ett varumärke och dess produkter. Får ökad kännedom, fler ‘conversions’, ‘likes’ och köp. Här kommer 11 smarta tips på vad du ska tänka på när du lägger upp din digitala affärsplan.

  1. Övergripande kommunikation i digitala kanaler. Tänk igenom din målgrupp. Var finns de i på den digitala kartan. I vilka sociala kanaler; Linkedin, Facebook, Instagram, Snapchat, Bloggar. Vilka forum är primära för just din grupp?
  2. Beskriv din målgrupp. Förmodligen är den inte homogen. Vilka är de? Kvinnor, män, ålder, intressen, fokusämnen, boendeform osv?
  3. Budget – Sätt dina budgetramar. Vad får det kosta per månad, per vecka, per dag?
  4. Innehåll i digitala kanaler. Gå igenom de olika digitala kanalerna. Vilka har innehåll som passar dina målgrupper och kundsegment.
  5. Sociala medier. Lägg upp en plan hur du aktivt kan arbeta med olika sociala medierna. Att använda de genom att skicka ut innehåll, filer och länkar till dina kundgrupper, att aktivt annonsera mot dessa målgrupper, att använda de sociala medierna som sökmotorer (ex Youtube)
  6. E-postmarknadsföring är ett mycket effektivt sätt att kommunicera med dina olika kundgrupper. Bygg upp strategin så här; Frekvens av utskick. Hur ofta och när ska e-postutskicken skickas ut? Segmentering av grupper – vilka grupper ska få vilka brev? Innehåll – vilka olika typer av innehåll ska de olika e-postutskicken bestå av?
  7. SEO – Se över din sajt. Hur den är skriven, har den <title></title> på alla sidor. Du kan ‘spindla’ igenom din sajt genom exempelvis Screaming frog eller Moz eller kontakta EvaMedia så hjälper vi dig.
  8. SEM – Ta hjälp av Google Adwords Keywords Planner för att ta fram rätt sökord för din produkt och sajt.
  9. Affiliate – Sök samarbeten med publishers, bloggare och tidningssajter.
  10. Programmtic/RTB – Här kan du läsa mer om detta. Ladda ner ett exempel på en digital affärsplan här och prova att göra en egen struktur att implementera i dina marknadsplaner.

Kontakta oss gärna för mer tips och råd. eva@evamedia.se eller mobil 070-3278233

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *